Головна » Файли » Мої файли |
24.03.2014, 00:39 | |
ЧАСИ
КОЗАЧЧИНИ Ісківці -
село козацьке. Легенди і перекази називають його засновником лицаря-запорожця
Юська (Йосипа), якому вдалося, розірвавши кайдани, що "до кості козацькеє
тіло молодецькеє оббивали", вирватися з тяжкої турецької неволі і,
подолавши "шляхи терновії" від самого Азова, зраненому і
покаліченому, прибитися до рідної землі "на тихії води, на яснії
зорі", щоб оселитися назавжди на берегах тихоплинного Сліпороду. На той час
родючі чорноземи Посулля, заселені роботящим людом, уже прибрала до своїх
загребущих рук ненаситна польська шляхта. Лубенщина майже на шість десятиліть
увійшла до складу величезних земельних володінь магнатів Вишневецьких. Тож і не
дивно, що вперше у вітчизняних історичних джерелах Ісківці згадуються під 1602
роком, в реєстрі населених пунктів, які належали князям Вишневецьким (саме цей
запис і дає всі підстави відзначити в 2002 році 400-літній ювілей села). Світ же
дізнався про Ісківці завдяки топографічній карті, "складеній особисто
внаслідок точних вимірів у всіх закутках тієї землі, яка на ній зображена"
французьким інженером і картографом Гійомом Левасером де Бопланом, вміщеній в
його унікальній праці "Опис України", яка вийшла у Франції в 1650
році. Зажерливі
магнати перетворити життя уярмленого люду Посулля у справжнє пекло, Ось як
розпочав про нього сучасник: " Селяни дуже бідують. Три дня на тиждень
мусять ходити вони на панщину (а буває й далеко більше ніж три) і, крім того,
від свого поля дають своєму панові по кілька мір хліба, курей та гусей. Крім
того вони возять дерево до двору і мусять справляти різні-прерізні роботи.
Дають данину грошима, десяту вівцю від овець, так само і від свиней, від
пасіки - десятий вулик, а ще третього року від худоби мають давати третього
вола. Все, що подобається панові, мусять селяни йому віддати. Не дивно, що
бідні селяни не мають нічого. Мало того, пан може не тільки забрати від
селянина все, що він має, а й позбавити його самого життя. Пани панують і
живуть як у раю, а селяни як у пеклі. Гірше їм ніж на каторзі на турецьких
галерах". Але і в
роки найтяжчих лихоліть славились ісківські козаки своїм гордим, незалежним характером і високою духовністю. Підтвердженням цьому є рядки козацької пісні, свого часу записаної в нашім краї:
Хоч ви
ляхи, хоч ви пани – А ми -
запорожці! Пам'ятайте,
вражі сини, Що ми вам
не хлопці!
І, певно не випадково, в лютому 1627 року "на
тому місці, де колись був монастир священників православної віри" за
дозволом князя Костянтина Вишневецького, було засноване на "середині річки
Сліпороду, на островку на
високій горі, оточений водою і болотом поблизу села Юсківець" чоловічу
Юсківську Сліпородську пустинь, де було споруджено церкви Успіння пресвятої
богородиці та св. Миколая" (в 1786 р. Юсківська Сліпородська пустинь була
перетворена на парафію). На жаль,
історичні джерела дуже скупо розповідають нам про історію села у ХУП ст. Але
немає сумніву в тому, що в роки Визвольної війни українського народу під
проводом Богдана Хмельницького (1648-1654 рр.), коли "на Задніпров'ї все
до останку покозачи-лось" і ісківські козаки відважно билися з ляхами за
свободу і незалежність Вітчизни. А потім, у складі Лукімської сотні
Лубенського козацького полку, під керівництвом сотників Семена Проскуренка,
Олексія Бутенка, Андрія Яковлева та Михайла Постомського боронили рідну землю
від ординців і яничар, які не раз і не двічі гайворонням налітали на нашу
землю плюндруючи її, заарканюючи сотні юнаків і дівчат на невільничі ринки
Європи, Азії і Африки. Чимало з
них склали свої голови і в запеклих січах старшинських угрупувань, які вели
запеклу боротьбу за гетьманську булаву, у роки Руїни... В 1655 р.
частиною земель села заволодів Мгарський Спасо-Преображенський монастир, який
викупив їх у Марії Булатихи. Разом з землями власністю монастиря стали і
селяни. "Монастиреві належали хутори Сліпорідський, Іржавський і Красний,
де проживали родини Баранників, Кравців та Сушичів, а також Сірий хутір
(західна частина П'ятигірців), де на річці Сліпорід знаходився монастирський
водяний млин, а селян, які жили навколо нього називали "Мірошниками",
"Кравцями" та "Кошелями", - розповідає літопис. Три дні на
тиждень від зорі до зорі трудилися селяни на монастирському полі. Монахи
відверто знущалися з них, змушуючи самотужки орати землю, для чого селян
запрягали по 8 чоловік у шлейки. Відразу ж
між козаками Ісківців, Хорошків і Олександрівки та монахами розпочалася запекла
боротьба за землю, яка часто переростала у відкритий розбій. Так, в 1676 р.
ігумен Мгарського монастиря скаржився лубенському полковникові на те, що в
супереччі за землю, козак Савка Гандруженко "мало не до смерті побив економа
Юсківського монастиря". Того разу
полковому уряду вдалося "зам'яти" справу, отримавши від козацької
громади запевнення: "На вічні часи не чинити з монастирем суперечки за
грунти, а з намісником монастиря отцем Діонісієм і його братією ласкаво і
лагідно себе вести, жодних утисків не чинити, кожному лише про свої грунти
дбати, а до земель монастирських цікавості не виявляти..." Але вже
наступного 1677 року в селі Пуленцях "на горіхи" дісталося іншому
монастирському економу "брату Герасиму..." На початку
XVIII ст. різко погіршилося й становище ісківських козаків, землі і майно яких
намагається "гвалтом захопити"
козацька старшина. Особливо тяжко довелося їм в роки коли лубенський полковий
уряд обіймав жадібний і ненаситний Андрій Маркович,
який 24 квітня 1722 року
"надав село на ранг" лукомському сотникові Мартину Кодинцю. (На той
час у Ісківцях налічувалось 44 козацьких двори). Свідченням цього є скарга
"козака Лукімської сотні" Кості Шищенка до наказного гетьмана Павла
Полуботка, надіслана наприкінці того ж таки 1722 року. В ній розповідалось про
те, що "за вкрадене його молодшим братом ягня, Маркович "загарбав"
у нього, Кості, півтори сотні овець і ліс його вирубав, а полковий суддя
Андрій Жуковський ще взяв волів - 7, корів - 7, "кляч" (робочих
коней) - 5, коней верхових - 2, грошей - 10 талерів та ще і сотник Лукімський
Кодинець (із "слуг" Марковича) взяв 10 коп (грошей) і ліс також
рубав". За даними Рум'янцевського опису 1766 р. в селі Юсківцях нараховувалося 63 козацьких та 34
селянських двори (в числі останніх 6 належали монастиреві, 3 - лубенському
полковнику, решта -козацькій старшині) існувала школа для хлопчиків та
козацький шпиталь. Перший навчальний заклад в селі було відкрито в ході
"шкільної реформи", проведеної лубенським полковником Іваном
Кулябкою. За його наказом в селах були переписані всі козацькі хлопчаки в віці
12-15 років, а потім "здатних до науки" віддані в школи своїх
парафій, а "нездатних" і переростків залучено до вивчення військової
справи. Вистачало
роботи і шпиталю, який утримувався за рахунок церковної парафії, адже чимало
калік, немічних і безпомічних козаків поверталось тоді на батьківщину з тяжких
примусових "канальних робіт", організованих самодержавством на
північних і південних кордонах Росії, у фінських болотах та в умовах
малярійного клімату Каспійського побережжя, з далеких, виснажливих походів
російсько-турецьких воєн 1735-1739 та 1768-1774 років. Зі
знищенням Запоріжської Січі та ліквідацією козацьких полків чорна ніч
кріпосництва насунула на Україну. Розпочалася нова полиново-гірка сторінка
історії Ісківців. Козаки
стали звичайними хліборобами. Забули свою славу, забули козацьке діло. Тільки
й усього, що писалися козаками та згадували вільне козацьке життя у журливих
піснях:
... козак в неволі Понад Дніпром ходе, Викликає долю: "Гей, вийди доле, із води, Визволь мене, козаченька, із
біди".
"Не вийду, козаче, Не вийду, соколе! Ой рада б я вийти, Так сама в неволі.
Гей, у неволі, у тюрмі Під московським караулом, у
тюрмі. Із ратищ козачих Серпи поробили, А гострі шаблюки На коси побили.
"Гей, ви, козаки молоді, А де ж
ваші коняченьки вороні?" "Коні наші в лузі, А козак за плугом; Як вітер бушує - Розмовляє з лугом... | |
Переглядів: 1133 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |