Головна » Файли » Мої файли |
24.03.2014, 00:24 | |
НА ЗЛАМІ ЕПОХ Історичні джерела дуже скупо
розповідають про Ісківці другої половини XIX ст., згадуючи хіба-що події непересічні, виняткові. Саме
такою подією в селі козацькому і власницькому, яке налічувало в 1859 р. 277
дворів та 1899 жителів, стала пожежа, що виникла, в цьому ж році, в дерев'яній
Успенській церкві "через роззявкуватість священика отця Марка Платонова, який
забув загасити свічку після панахиди". Церква згоріла вщент, а
"пожежа, - за словами О.Лазаревського, - справила надзвичайно сильне
враження на селян". Та вже через три роки, в 1862 році, на місці згарища
було збудовано новий храм. Правда "на відміну від старої церкви, яка була
повністю обставлена іконами, він мав, на той час лише образ Псковської Божої
матері". Та, незабаром, новозбудованій церкві козаком Яково Ємцем було
"подаровано ікону в 1/2 аршина заввишки і 14 вершків завширшки та Євангеліє, в
синьому атласі з сріблом, Київського друку 1702 року", а також
"перламутровий хрест, древню плащаницю на тонкій шовковій матерії та
вишивки, виготовлені кріпаком пана Асауленка". Ісківецька
церква мала великий і багатий приход. До нього входили села - Іржавець, Ярошівка, Савулівка,
Грицунівка, Райозеро, Коршунівка, Мисюрівка, Демченківка. У великі свята -
Великдень, Клечана неділя, престольне свято села - Пречиста - увесь вигін
навколо церковної гори з південної і західної сторін були заставлені возами,
шарабанами, а подекуди й фаетонами. Це приїздили, зі своїми сім'ями,
"господарі з навколишніх сіл". Щоб відмолити свої гріхи та попросити
у Господа одвічного селянського : "Щоб у коморі та оборі зерна були
гори", "Щоб вівці та корови були в господаря здорові", "Щоб
рясна вродила садовина", "Щоб бджоли велися та медок-солодок на
жовтий вощечок носили". Багаті чорноземи, що простяглися на південь від села
та общинне землекористування віками міцно тримали ісківецьких хліборобів в
своїх руках . Адже земля була єдиним джерелом існування селянина "який не
міг нікуди податися, бо навколо земля була вже поділена", а вікова
традиція жити цілими родами, общинами до певної міри оберігала кожного від
життєвих негараздів, допомагала долати лихо. "Приписатися" до общини
із сторони було надзвичайно важко. Історія села знає випадок, коли житель
Чуднівців Макар Васик, приставши в прийми в село, не був приписаний до общини,
а тому не отримав на себе земельного паю. Довелося йому, викотивши із шинку
бочку горілки для громади та козацької старшини, благати сільський сход
"визнати приймака за свого". В общинному землекористуванні громади, через кожні 10
років, по ревізії, відбувався перерозподіл землі між селянами на душу
населення. На той час в землеробстві селяни користувалися "трипілкою"
- два поля засівалося, а третє залишалось під толоку. Лише після столипінської реформи кожен селянин
одержував право на вихід з общини із своїм земельним паєм. Так з'явилися хутори,
які увійшли в сільську історію під назвою "столипінських" - Крятів
хутір, Міщенків, Мироненків, Барилів та ін. Поряд з козацькими родами, в селі були і селянські
сім'ї до 1861 р. - дворові кріпаки поміщиків Осауленків та Славинських.
Неподалік села, за хуторами Райозеро, Грицунівка, Савулівка знаходилися
обширні земельні володіння царського сановника Косинського, які в народі
іменували "Косинщиною". Мешкала в селі і збідніла пані Гаврик. Наприкінці XIX - на початку XX ст. славилися Ісківці і
своїми велелюдними гамірними ярмарками, що відбувалися в селі двічі на рік.
Особливо багатим і колоритним був ярмарок напровесні. "До села з
навколишніх сіл і міст, в тому числі далеких, везли і вели на продаж воли,
коні, корови, вівці, телята, а також привозили господарські вироби: діжки,
борони, граблі, сокири тощо, - пригадує старожил М.Міщенко, - Весь сільський
Хрещатик був заставлений саньми, виставленою на продаж худобою. Тут же стояло
з десяток брезентових наметів в яких крамарі з Лубен, Хорола та Пирятина торгували
кожен своїм товаром: чобітьми, шапками, сорочками, картузами, канфетами,
печивом і, обов'язково, мацою. Перший день прасоли ходили поміж саньми,
роздивлялися на товар, прицінювалися, але не купували. Лише на другий і третій
день на ярмарку скрізь можна було чути ляскіт долонь тих хто купує і тих хто
продає.. Бували ярмарки, коли наїзд був таким, що сани і тварини стояли понад
дорогою, аж до земської школи. Велике задоволення мала дітвора, особливо, коли
на ярмарок приїздила "Карусель". В кінці тижня ярмарок закінчувався
і ярмаркові роз'їзджалися до домівках з покупками, а купці, прасоли і
баришники поспішали на інші ярмарки..." Головними постачальниками щедрого
різноманіття товарів на ярмарку були, звичайно ж, жителі села, де інтенсивно
розвивались кустарні промисли. Під Шевереною, Челядною і Загорянською горами
виготовляли цеглу-сирець для власних потреб і для потреб односельчан на будівництво
печей, В селі, на Загорянці, працювала чесалка, яка приготовляла вовну для прядіння. її власником був
Матвій Комаров. Будівництвом хат, сараїв та клунь для селян займались
будівельні бригади, які складалися з 3-5 осіб. Вони споруджували рублені
будинки без жодного цвяха. (Одна з таких бригад складалася з Оксе-нтія
Коваленка, його сина Миколи та Дементія Мужчіля). Село мало в свою артіль малярів, яка славилася своєю
доброякісною роботою на всю округу. Очолював цю артіль, ще з дореволюційних
часів і аж до 70-х років XX століття, чудовий фахівець своєї справи Іван
Михайлович Бендрик. До складу артілі на протязі півстоліття входили
маляри-жестянщики Семен Куліш, Яків Куць, Лука Костенко, Петро Бендрик та ін. Вкрити хату бляхою, чи відремонтувати її, виготовити
чи відремонтувати жестяні відра, чи металевий хрест - все вміли умільці. Та
найпочеснішою і найвідповідальнішою і, водночас найнебезпечні-шою роботою для
них було встановити хреста на куполі церкви. Як розповів Іван Бедрик "це
була урочиста церемонія і подивитися на неї сходилося майже пів села. А перед
цим правилася церковна служба за благополучне виконання цієї роботи. За довгі
роки праці був лише один випадок (в селі Ст. Іржавець), коли Семен Куліш, з
прикріпленим на спині хрестом, зірвався з купола і впав на крилас, який, на щастя
мав старе залізне покриття. Тільки щасливий випадок врятував життя майстру,
який, застрявши у покрівлі, отримав незначні ушкродження. Майстри вважали, що
це його праведну душу Бог спас". Дуже поширеною в Ісківцях була вишивка. Як відзначав
В.Мілородович "есть в селе небольшое производство - вышивание килимов - на 12 рублей каждый". Про те, що ісківські жінки були майстерними вишивальницями
свідчить хоча б той факт, що аж до початку 30-х років XX століття можна було
бачити на кожній дівчині чи жінці вишиту сорочку, а оселі прикрашали вишиті
рушники. Чоловіки носили домотканні сорочки з вишитими манишками, комірами та
манжетами. Вишивати, прясти, ткати полотно в Ісківцях іла кожна
господиня. Селяни самі виготовляли для себе полотно з^якого шили білизну та
постільну білизну. Чоловіки самі чинили шкіри для взуття, виготовляли для себе
і дерев'яний посуд та господарські знаряддя: ночви, коряки, жолоби, корита,
рубель і качалку, праники, жлукта тощо. Майже кожна сім'я мало ткацький станок,
оснівницю, вертушку, прядку, гребінь і гребінку, днище. В кожній оселі була і
дерев'яна ступа в якій товкли пшоно і гречку. Ці предмети домашнього обіходу
передавались із покоління до покоління. Селянська сім'я, в ті часи, вміла виготовляти
практично все, що було необхідно для господарства, для життя, передаючи свої
навики і уміння дітям. Були
звичайно в селі і майстри-кустарі. Пошивом одягу для селян займався Арсентій Таровик, взуття
виготовляли Марко Охріменко, Михайло Сенько та Іван Костенко. Важливою спеціальністю
в селі вважалась спеціальність покрівельника. Укрити соломою хату, сарай чи
клуню - для цього були потрібні відповідні вміння і навики та добра практика,
які набува-ються десятками років. Ще більш
важливою вважалася спеціальність пічника "Адже добре і вміло складена піч
- в хаті буде тепло і затишно, гарно випікатимуться хліб і пиріжки, погано
складена - все буде навпаки". Пригадує
В. Мілородович також те, що ісківчани добували, в урочищі Глинища, і продавали
сусіднім селам білу глину. Та і самі вони практично до середини XX століття не
користувалися вапном, а мазали около в хатах і сараях білою глиною, яку називали
"масляною", бо вона, розмочена водою нагадувала масло і не змивалася
дощами із стін. Була в селі й власна олійниця з ручним приводом, який
крутило декілька чоловіків, як жорна. її господарем був Трохим Охрімен-ко,
бездітний, на старості самотній, по-вуличному "дід Олійник". Був він
людиною доброю, лагідною, а тому сусіди і доглядали його до самої смерті в 1927
році. Лише валяти домоткане сукно селяни не вміли, а тому ще
з діда-прадіда налагодили вони зв'язки з сукновалами з Курщини і ті, аж до 30-х
років, щорічно, взимку, об'їздили село, збирали в селян виткане сукно,
прикріпляли до кожного шматка половину дерев'яної цурки з різними вирізаними на
ній позначками, а другу половину цурки, з точно такими ж позначками, залишали
господареві. Через декілька місяців сукновали привозили вже готове сукно і
селяни розраховувалися з ними за виконану роботу. Кілька слів необхідно сказати і про те, яку освіту
здобували селянські діти на зламі епох. Ісківецька школа була заснована наприкінці
80-х - на початку 90-х років XIX ст. Свідченням цьому є той факт, що цілий ряд
жителів села 1860-1870 рр. народження були вже людьми грамотними. (Це Ілько
Хоменко, Феодосій Дмит-ренко та ін.). Навчання дітей, а їх було небагато, проходило в
невеличкому будиночку-сторжці, що стояв на горі коло церкви. Трохи пізніше для
школи було збудовано на пагорбі північніше Челядної гори приміщення на три
класні кімнати. Навчання в школі, в усіх трьох класах, велося лише
російською мовою. Основними предметами були арифметика. Закон Божий, історія,
географія, природознавство та російська мова. Як
свідчить "Сборник по
хозяйственной статистике Полтавской губернии", за 1885 рік: "Станом на 1.01.1884 р. в селі Ісківцях проживало 2511 осіб, серед них грамотними були 81 чоловік та одна
жінка. В Пуленцях грамотних проживало
14 чоловік, серед
них жодної жінки". В 1912-1914
р.р. земство побудувало
нове шкільне приміщення на дві класні кімнати, з квартирою для вчителя. З того
часу в селі з'явилось два шкільні приміщення - "земська" та
"приходська школа". Так
минули роки і десятиліття... Аж поки розмірений і спокійний ритм сільського
життя не порушили бурхливі події початку XX століття, відгомін яких докотився і
до Ісківців. | |
Переглядів: 712 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |